Anuradha - reisblogger, schrijver en consultant
Haar ondernemerstip
‘Ik ben ervan overtuigd dat je met je bedrijf een hoger doel moet dienen dan geld verdienen. Experimenteer. Misluk. En vind uiteindelijk jouw sweet spot.’
In 2004 startte Anuradha Goyal als een van de eersten in India een reisblog, Inditales. Nu wordt zij gerekend tot een van de meest invloedrijke reisloggers van India. Anuaradha: ‘Mijn blogs gaan niet over mij, maar over de bestemming die ik bezoek. Ik probeer mensen een intiem inkijkje in India te geven.’
We ontmoetten elkaar in een hip koffietentje schuin tegenover haar appartement in Panjim. Daar woont met haar man, een voormalig geneesmiddelenonderzoeker, die nu werkt als consultant. Anuradha woonde in verschillende landen waaronder de Verenigde Staten en Engeland. Uiteindelijk streek zij neer in het middelgrote Panjim. ‘Ik vind het fijn hier. Alles is beloopbaar. En het is een stad die veel bezocht wordt door u mensen van allerlei nationaliteiten. Ik zeg altijd: ‘Door te reizen, ontdek ik de wereld. Maar in Panjim komt de wereld naar mij toe.’
Reizen maken
Ze heeft altijd een grote ontdekkingsdrang gehad. Toen ze zes jaar was besloot ze dat ze in haar eentje met de bus van het ene dorp naar het andere dorp wilde reizen. Maar echt reizen maken, dat deed bijna niemand in het India van haar jeugd. ‘Hotels en andere faciliteiten waren er gewoon nog niet. In die tijd maakte je twee soorten trips. Je ging op bezoek bij familie en overnachtte daar thuis. Of je ging op bedevaartstocht.’
‘Ga de wereld ontdekken’, zei ze tegen mij’
‘Ik denk dat ik het reisvirus van mijn oma heb. Ik ben grotendeels door haar opgevoed. ‘Ga de wereld ontdekken’, zei ze tegen mij. ‘Maak je dromen waar. Er is niemand anders die ze voor je waar gaat maken.’ Toen ze ver in de zestig was, ging mijn oma op een groepsreis naar Zuid-India. In die tijd was dat heel bijzonder. Ik woonde in die periode bij haar en luisterde toen ze thuiskwam naar haar ervaringen. Vanaf dat moment had ik een grote wens: Zuid-India ontdekken.’
Inditales
Het zou te makkelijk zijn om te zeggen dat haar blog Inditales ontstond uit haar liefde voor reizen. ‘Inditales was geen vooropgezet plan.’ Ze studeerde af in de computerwetenschappen. Destijds een nieuwe studie. ‘Ik hou dus van technologie en probeer graag nieuwe dingen uit. Toen ik hoorde dat er een online tool was om te bloggen, wilde ik daarmee experimenteren.’
‘Als ondernemer heb ik 2 modi: De ene modus is die als ik reis. Ik focus me dan alleen op waar ik ben en wat ik meemaak. Telefonisch ben ik alleen voor noodgevallen bereikbaar. De andere modus is die van ondernemer. De ene modus voedt de ander: als ik reis, heb ik verhalen om te vertellen.’
‘Op mijn blog vind je geen lijstjes met ‘de 10 dingen die je absoluut zou moeten doen in India’
Het bloglandschap veranderde dramatisch sinds Anuradha veertien jaar geleden begon met bloggen. Elke dag poppen er nieuwe reisblogs op. Foto’s van bloggers zelf op Instagram zijn daarbij leidend. ‘Inditales is anders. Op mijn blog vind je geen lijstjes met ‘de 10 dingen die je absoluut zou moeten doen in India!’ Dat verwachten mijn lezers ook niet. Die willen diepgang.
Financieel onafhankelijk
Het duurde 10 jaar tot Anuradha geld ging verdienen met bloggen. Dat kon ze volhouden omdat ze zich in de uitgangspositie bevond waar menig ondernemer van droomt: ze is financieel onafhankelijk. ‘Toen ik als 22-jarige ICT-consultant aan de slag ging, besloot ik dat ik op mijn 35-tigste financieel onafhankelijk wilde zijn. Dat lukte. Ze maakte snel carrière. En, zoals gepland, stopte ze op haar 35-tigste met haar werk als Enterprise Business Consultant. Ze had toen genoeg geld gespaard om de rest van haar leven een stabiel basisinkomen te hebben.
‘Waar mijn drang naar financiële onafhankelijkheid vandaan komt? Ik denk dat mijn oma ook hierin een belangrijke rol speelde. Zij zei altijd: ‘Je moet je dromen zelf vervullen. Je moet zelf verantwoordelijkheid nemen. Niemand anders gaat dat voor je doen’.
‘Ik kan me volledig richten op de dingen die ik graag doe: pionieren en innoveren’
‘Die financiële onafhankelijkheid heeft me veel vrijheid gebracht. Ik heb de luxe ‘nee’ te kunnen zeggen tegen klussen die ik niet interessant vind. Ik kan me volledig richten op de dingen die ik graag doe: pionieren en innoveren. Leren met vallen en opstaan. Werken in een omgeving waarin nog niet alles vastligt. Dat doe ik graag. Elk jaar probeer ik iets nieuws. Vorig jaar ben ik bijvoorbeeld gaan werken met gastbloggers en met stagiaires bij Inditales. Met 3 stagiaires wil ik ook in de toekomst samenwerken. Of ik ze ook in dienst wil nemen? Ze lacht: ‘Ik houd mijn leven graag zo ongecompliceerd mogelijk.
3 sweet spots
‘Reizen, business innovatie en boeken noem ik mijn 3 sweet spots. Daarmee blijf ik me nu en in de toekomst het liefst bezig houden. Naast reizen, schrijft ze dan ook boekenrecensies op haar blog Anu Reviews. Ze publiceerde een boek ‘Mouse charmers’ over Indiase digitale pioneers. En ze wordt vaak ingehuurd als business consultant. ‘De periodes dat ik niet reis, jongleer ik met mijn sweet spots.’
Ze adviseert graag start-ups in de reiswereld. ‘Ik denk dat er volop kansen zijn voor innovatieve start-ups in de reisbranche. Toerisme is nog te veel gefocust op de high lights. Maar India is zoveel meer dan de Taj Mahal. Start-ups zouden zich bijvoorbeeld kunnen richten op toerisme in kleinere plaatsen. India heeft een eeuwenoude beschaving. En in elk klein plaatsje vind je lagen van die beschaving. Daarvoor is wel een goede infrastructuur nodig, en goede verhalen. Toeristen houden ervan om verhalen te ontdekken.’
‘Ik ben ervan overtuigd dat je met je bedrijf een hoger doel moet dienen dan geld verdienen’
‘Of ik nog een advies heb voor startende ondernemers? ‘Ik geloof niet in ‘one pill fits all’ adviezen voor ondernemers, maar als ik er toch een geef, dan denk ik dat het vinden van je sweet spot cruciaal is: wat is de kern van je talent, passie en persoonlijkheid? Ik ben ervan overtuigd dat je met je bedrijf een hoger doel moet dienen dan geld verdienen. Experimenteer. Misluk. En vind uiteindelijk jouw eigen sweet spot.’